Ett kollektivt tänkande

Att bygga ett socialt nätverk där delarna bidrar till en större helhet pågår på förskolor överallt. Barn som ser vikten av sina kompisar och deras kunskaper och löser problem, formar hypoteser som de reflekterar över gemensamt, de tränar upp en social intelligens.

Vad man än tycker om Alexander Bard så är tyckandet troligtvis baserat på Army of Lovers-tiden eller hans medverkan som jurymedlem i Idol och möjligtvis uppfattar man honom som speciell, i bemärkelsen ”speciell”. Alltså inte positiv… men strunta i det och lyssna på vad han säger nedan.

Internet och teknik som en social företeelse alltså, men Alexander lyfter även frågan till hur han tycker hur man ska arbeta i skolan. Lite som det brukar vara, det är sällan förskolan diskuteras som en plats för lärande. ”Där man äter frukt och vilar” har jag ibland hört sägas om förskolan. (Vilket även sker på en del arbetsplatser som har fruktkorg och vilorum för anställda.) Men vad han eftersträvar ser jag på många förskolor.

Den sociala intelligensen är en extremt påtaglig del av förskolan, hur agera i grupp? Vad är okej att göra? Leka tillsammans? Hur hanterar man att bli så frustrerad att man vill bita någon? Vilka sociala koder måste man lära sig att lyssna in? Hur driver man projekt tillsammans? Vem kan hjälpa mig med det här av mina kompisar på förskolan? Alla dessa punkter och mer där till är något som barnen i förskolan brottas med varje dag.

Alla dessa punkter är något som man också brottas med på arbetsplatser och skolor, kanske inte det där med att bitas, men frustration över kollegor som man inte vet hur man ska hantera är inte helt ovanligt. Men arbeta i projekt, hitta sin roll, nätverka, lösa gemensamma problem och skapa en positiv atmosfär är en del av yrkeslivet för de flesta. Vilket även har flyttat ut på nätet, vi samverkar och bollar idéer bygger upp en social intelligens med andra, inte alltid helt oproblematiskt då vi vuxna verkar vara mycket sämre på att tänka tillsammans. Team-building är på ett sätt yrkeslivets motsvarighet till att jobba ihop barngruppen.

 

Så min förhoppning är att vi andra kan lära av hur barnen lär, genom social intelligens.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *