Det handlar inte om hundar

Varför används inte teknik i större utsträckning inom förskolan? Varför satsar man inte mer på de yngre pedagogerna? Då skulle vi se utveckling…

”Man kan inte lära gamla hundar att sitta”

Old_Mother_Hubbard_Tripe_Dog_With_Pipe_1819Argumentet och förklaringen hör jag ibland när jag lyssnar på någon eller diskuterar förskolans förhållande till teknik. Men jag håller inte med om det argumentet. Det är en allt för enkel förklaring, lika lite som man kan säga att en hel barngrupp är tekniska savanter, det handlar om intresse. Vissa barn är intresserade, vissa pedagoger är intresserade, enkelt eller hur. Tror inte att barn har en a priori, medfödd känsla och intresse för teknik. Skillnaden är kanske snarare att de undersöker det med samma förutsättningar som allt annat demåste undersöka i världen. Känna på tegelstenar, slicka på fönster, öppna skåp och undersöka allt inuti, smaka på lera, trycka på iPads, testa alla knappar. Allt för att undersöka vad som är intressant.

Men vänta nu, intresse är ju en lika enkel förklaring som ålder.

Jo, men med vissa skillnader. Ålder kan man inte göra så mycket åt, det är som det är, men intresse kan man skapa. Förutsättningar för att se möjligheter med teknik är ibland ganska svårt då många tänker att det ersätter något annat. Men som jag har sagt förut, teknik är ett komplement och inte en konkurrent. Utgår man från det ställningstagandet så blir det mycket enklare att se möjligheter. Men det kräver att man blir intresserad, att man hamnar i ett medforskande tillsammans med barnen.

För i slutändan handlar det inte om att lära någon att göra trick, för det handlar inte om hundar.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *